Direktlänk till inlägg 7 december 2008

Stipendiechock - och räknestickan räknar vidare

Av Inga-Lina - 7 december 2008 22:50

Jag kom hem i fredags tämligen utsjasad, men ändå på gott humör - jag hade fått ett underbart brev från min man på morgonen; vårt äktenskap är myndigt och kan rösta, men jag får fortfarande kärleksbrev. Nåja. När jag kommer in ligger det ett annat brev på mitt skrivbord: från Svenska Akademien. Häpen öppnar jag kuvertet - jodå, fint papper med en guldkant i högermarginalen, egenhändigt underskrivet av ständige säkreteraren. Jag har fått ett stipendium ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse! Och inga småpengar heller, utan en rejäl slant! Kul. Måste vara för lång och trogen tjänst:)


Det konstiga var att jag reagerade med stor tacksamhet och värme. För mina två diktsamlingar har jag fått så ohyggligt många priser och stipendier, men då jag var ung och bortskämd och inte ett dugg tacksam. Jag ville aldrig berätta för folk att jag fått dem och var allmänt sur. Men på senare år har jag ändrat attityd. Plaketten från Deverthska kulturstiftelsen har jag som minne på skrivbordet - och är oändligt tacksam för arbetsstipendiet jag fick i våras från Författarfonden. Att få pengar ur en stiftelse som förvaltas av Svenska Akademien är extra kul på grund av glamourfaktorn. Otroligt vad akademien är framgångsrik i att bygga sitt varumärke, och vilken tur för Sverige att Nobel hade en sådan fantasi! Ja, jag är svag för glamouren, fraset av långa klänningar, gnistrande ädelstenar och kungahus. Detta går för övrigt alldeles utmärkt ihop med min marxistiska världssyn som i sin tur samsas vänskapligt med min kristna tro. Jag kan förklara alltsammans på ett mycket tillfredställande sätt men nu är det sent och jag ska gå och sova på min ärta!


Räknestikan då?


Jo, under året har jag kommit upp i drygt

15 000 besökare på bloggen - vilket är kul. Jag har skrivit

2 böcker,

24 artiklar i Aftonbladet, varav 4 uppslag,

5 radiokrönikor och

1 kåseri till en kokbok ("Påtår", Libris), gjort

7 offentliga framträdanden och undervisat i

735 timmar.


I morgon ska jag ta semester.

 
 
Charlotte

Charlotte

8 december 2008 00:07

Grattis!!!

Såg detta först efter att jag läst om utmärkelsen nedan...

http://katolskakyrkan.blogspot.com

 
Johanna

Johanna

8 december 2008 10:23

Grattis Lina!

http://www.forfattarcoachen.se

 
Monica

Monica

8 december 2008 10:44

Jättestort grattis till stipendiet!

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

nilsfredrik

8 december 2008 19:44

Grattis!
Njut av äran och ledigheten det är du med råge värd. Kul och imponerande med statistiska bokslut.

Jag har precis fått min första artikel publicerad. Knappast någon kommande pristagare, men en vintersportbetraktelse på uppslag i lokaltidningen, tryckt i 80000 exemplar. Det är stort, nästan större än att få barn.

Tack för hjälpen :)

/Fredrik


 
Ingen bild

Inga-Lina

8 december 2008 21:33

Ja, att få se sina texter i tryck är en alldeles speciell upplevelse:)

 
Ingen bild

Agneta

8 december 2008 22:32

Stort grattis!

 
Eva

Eva

10 december 2008 15:34

Grattis! Du är värd en guldkant!

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

10 december 2008 17:21

Tack Eva och Agneta! Ja, vi får se vad det blir. Min moster tycker jag ska köpa en riktigt fin kappa:)

 
Eva

Eva

11 december 2008 12:07

Det tycker jag låter som en bra ide'. För fem år sedan fick jag en summa pengar från en försäkring. Kände att nu ska jag ge mig själv något som jag gärna vill ha, som jag aldrig har råd med annars. Jag köpte en kashmirullkappa, mörkblå, lång. Den har jag fortfarande, den är lika snygg än och jag älskar den kappan. Ett bra köp.

http://www.bakomberget.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards